Av alle mulige yrker i verden i dag, er omtrent 80% stillesittende eller innebærer lite til ingen fysisk aktivitet. Dette betyr at 55-69% av alle voksne mennesker i jobb sitter mesteparten av dagen. I dag er det en stor andel av samfunnet som lider av sykdommer og livsstilssykdommer som fedme, hjerte- og karsykdommer, astma, hjertesvikt, kreft, diabetes, depresjon og mentale lidelser.

WalkingPad A1, Kontormølle - MyStuff.no

Gjennom hundrevis av studier har det blitt funnet en direkte kobling mellom mye inaktivitet (som sitting) og utviklingen av omtrent alle helseproblemer. Forskere har også kommet fram til at de som sitter mye i løpet av arbeidsdagen, men likevel tar seg jevnlige pauser, har betydelig lavere risiko for å utvikle helseproblemer. Disse pausene kan være så enkle som å gå rundt i kontorlandskapet. Tatt i betrakting at det er så lite som skal til for å betraktelig redusere risikoen for helseproblemer, hva hadde så skjedd om kontorarbeidere kunne hatt mulighet til å gjøre dette samtidig som arbeidsoppgaver blir gjort? De aller fleste som ikke er i fysisk aktivitet jevnlig har sin egen unnskyldning. Den mest vanlige, som kanskje mange kan kjenne seg igjen i, er manglende tid. Det er her kontormølla Walkingpad kommer inn.

 

Det fine med en tredemølle til kontoret er at den gir deg muligheten til å få inn livsviktig fysisk aktivitet samtidig som jobben blir gjort. I tillegg til å bli brukt i forbindelse med jobben kan man også benytte den når man betaler regninger, leser, ser på TV eller prater i telefonen. Dessuten kan man glemme unnskyldninger som går ut på dårlig vær, da kontormølla i all hovedsak blir benyttet inne.

Disse møllene er egner seg beste for de som jobber hjemmefra eller i et kontormiljø hvor arbeidsoppgavene krever mye tid foran en PC-skjerm, i telefon og andre oppgaver hvor man sitter.

Listen med fordeler ved bruk av dette utstyret er lang. Walkingpad tilbyr helsemessige fordeler for hver enkel arbeidstaker og økonomisk for bedrifter. Arbeiderne får mulighet til å være like effektive, og kanskje enda mer enn tidligere, samtidig som man får en helsegevinst.

 

Helsegevinster ved bruk av en kontormølle

Når man gjør aktivitet på kontormølla til en daglig rutine vil det gagne alle ved å redusere risikoen for utvikling av sykdommer, ta av overflødig fett, bedre humøret og energinivået og øke den generelle livsgnisten. Her er noen spesifikke eksempler og grunner til hvorfor Walkingpad vil hjelpe med å sikre en sunn livsstil.

 

  1. Kontormølla kan redusere risikoen for fedme og overvekt gjennom rutinemessig lett trening

Mens mange ser på genetikk og for mye kalorier som årsaken til vektøkning, spiller dårlige treningsvaner en større, vanligere og mer subtil årsak. Forskere har funnet ut av at en stillesittende livsstil gradvis vil føre til vektøkning og til slutt overvekt.

Naturligvis vil en mer aktiv livsstil redusere denne konsekvensen, men det er ikke alltid like lett å opprettholde. Mye av grunnen til dette er at de aller fleste tyr til korte perioder med trening med krevende aktivitet i stedet for moderat aktivitet over lengre perioder. Intensiteten ved korte og krevende økter gjør at mange mister motivasjonen over tid og vender tilbake til en mindre aktiv livsstil.

En enkel løsning på dette er å gå mer, i stedet for andre aktiviteter med høyere intensitet. Det er befestet at å gå daglig forbrenner fett, noe som forebygger overvekt. Mens mennesker med en moderat størrelse kan ta av litt vekt i et jevnt tempo, kan overvektige mennesker gå raskt ned i vekt ved hjelp av en tredemølle til kontoret. Dette er fordi bruk av kontormølla øker hjertefrekvensen og det gode kolesterolet og reduserer glukosenivåene, noe som bidrar til vektnedgang. For å oppsummere kan regelmessig bruk av kontormølla bidra til vekttap på grunn av høyere hjertefrekvens og lavere glukosenivåer.

 

  1. Walkingpad kan hjelpe de med astma ved å forbedre lungekapasiteten

Mennesker med astma kan prøve å unnvike aktivitet i frykt for et anfall som kan være livstruende. Det er likevel funnet ut at å overse fysisk aktivitet kan gjøre mer skade enn nytte. Det er faktisk befestet at regelmessig trening kan gjøre pusting lettere ved å utvide lungene og bronkialrørene.

Kontormøller er perfekt egnet for de som lider av astma, fordi det tilbyr en måte å være i fysisk aktivitet i lav og kontrollerbar intensitet og i et trygt miljø. Ettersom kontormølla blir brukt innendørs kan man selv regulere temperatur og luftkvalitet, noe som kan være nyttig for astmatikere. Walkingpad gir en trygg, kontrollerbar og overkommelig treningsøkt for selv de med kraftig astma.

 

  1. Bruk av Walkingpad forebygger hjertesvikt og hjerteinfarkt ved å trene hjertet

Det er funnet ut gjennom forskning at for mye inaktivitet kan forårsake hjerte- og karsykdommer. Lite fysisk aktivitet er faktisk den største årsaken til utvikling av hjertesykdommer for både menn og kvinner over 30. En time med fysisk aktivitet om dagen (moderat intensitet) kan redusere risikoen for hjertesvikt med hele 46%. En investering i kroppen din som vil gi stor gevinst.

Selv enkel fysisk aktivitet som gange på mølle kan hjelpe de med høyt blodtrykk og høyt kolesterol. Dette er fordi aktiviteten forbedrer kolesterolnivåene. I tillegg tilrettelegger fysisk aktivitet for at hjertet kan produsere og lagre nitrogenoksid som beskytter hjertet fra skade.

En time gange på mølla om dagen kan altså redusere risikoen for hjertesvikt og hjerteproblemer betraktelig ved å forbedre kolesterolnivåene og tilrettelegge for produksjonen av nitrogenoksid som beskytter hjertet.

 

 

  1. Daglige gåturer kan minske risikoen for å få kreft

For mye sitting kan også være en av flere faktorer for å få kreft. Flere ulike studier poengterer at gange, i tillegg til annen aktivitet, kan redusere risikoen for å få prostata-, livmor- og brystkreft. Dette er fordi fysisk aktivitet minsker mengden insulin og østrogen, hormoner som kan føre til utviklingen av slike sykdommer. Fysisk aktivitet med lav intensitet kan også minske risikoen for andre typer kreft som nyre-, lever-, nakke- og blærekreft.

For å sammenligne så har mennesker som er i fysisk aktivitet daglig 24% mindre sjanse for å få tykktarmskreft, 12% mindre sjanse for brystkreft og 20% mindre sjanse for livmorkreft.

Trening for kvinner som er forbi overgangsalderen kan redusere risikoen for brystkreft betraktelig. Det har blitt studier hvor kvinner diagnostisert med brystkreft har minsket risikoen for et nytt tilfelle med brystkreft med hele 40-50% ved hjelp av 3-5 timer moderat trening i løpet av uka.

På den andre siden minsket menn diagnostisert med prostatakreft sjansen for å dø av kreften med 61% gjennom tre timer med aktivitet med høy intensitet i uka. Dette er sammenlignet med menn med samme sykdom, som trente mindre enn en time i uka.

Både menn og kvinner kan dra nytte av å gå mer da denne type trening har blitt bevist gjennom flere ulike studier at kan redusere risikoen for ulike typer kreft. Det kan i tillegg hemme utviklingen av kreft etter man har fått sykdommen og det kan forebygge et nytt tilfelle av kreft.

  1. Bruk av Walkingpad kan forbedre blodsukkernivåene som kan redusere risikoen for diabetes

Mange er usikre på å investere i en kontormølle på grunn av prisen, til tross for mindre sjanse for diabetes og andre sykdommer. En kontormølle kan være en investering både i din egen helse, men også med tanke på lommeboka. Walkingpad kan koste deg 10000 kr, men ulike sykdommer kan koste deg enda mer med tanke på medisinering og andre kostnader i forbindelse med det.  

I en studie gjort av Harvard Nurses’ Health ble det funnet ut at kvinner som gjennomførte minimum 30 minutter med aktivitet i moderat intensitet hver dag, slik som gange, reduserte risikoen for å bli diagnostisert med diabetes med 30%. Denne enkle aktiviteten kan også redusere fett rundt magen. For mye fett rundt magemusklene kan føre til inflammasjon i cellene, noe som kan gjøre cellene insulinresistente. Dette betyr at det livsviktige insulinet ikke får gjort jobben sin med å regulere blodsukkeret. Det vil da være en stor sannsynlighet for å få diabetes type 2.

En studie gjort i Canada fant ut at kvinner kan minske fettet rundt magen med 20% ved å gå i en time hver dag i to uker. Spisevanene til personene i studiet var uendret, noe som gjør at årsaken til nedgangen i fettprosent var utelukkende den fysiske aktiviteten.

Daglig gange kan også være til nytte for de som allerede har diabetes eller er på vei til å utvikle sykdommen. Det har blitt funnet ut at for de som er på vei til utvikle diabetes at det å spise små mellommåltider mens man går kan redusere blodsukkernivåene. Dette vil hjelpe kroppen din med å forbrenne mat på en måte som gjør at blodsukkernivåene ikke øker for mye.

En kontormølle kan være dyrt, men det er en liten engangsinvestering i forhold til hvilke helsegevinster du får ut av det.

  1. Varsom og kontinuerlig fysisk aktivitet minsker skjelett- og muskelsmerter

Det å utøve enkle aktiviteter som krever minimalt med energi, slik som å stå oppreist, gå på stedet og vanlig gange, kan øke aktiviteten i skjelettmusklene, noe som igjen kan minske smerter i skjelettet. I motsetning, kan for mye inaktivitet øke smerter i de samme områdene.

Allerede etter mindre enn en uke med bruk av Walkingpad har brukere rapportert om mindre smerter i skuldre, bedre holdning, redusert smerte i håndledd og albuer. Smerter i den øvre delen av ryggen og i nakken ble også redusert med 54%.

Forskere har funnet ut at en av tre voksne overvektige mennesker lider av leddgikt. Ved å gå oftere kan man kunne gå ned i vekt og i tillegg forebygge/bedre leddgikt.

Bruk av en kontormølle kan altså redusere muskel- og skjelettsmerter i tillegg til å forebygge og pleie leddgikt. Dessuten vil enkel fysisk aktivitet være med på å bedre holdningen.

  1. Fysisk aktivitet kan bedre humøret

I en studie gjort av Take-a-Stand Project ble det funnet ut at daglig gange med kontormøller kan bedre humøret. Ved å bruke en kontormølle i arbeidet rapporterte 87% av deltakerne at de følte seg mer komfortable, 75% følte seg sunnere, 62% følte seg gladere og 33% følte seg mindre stresset. Dette er resultater som er sammenlignet med pasienter med depresjon. Walkingpad kan faktisk tjene som en naturlig antidepressiva. Forbedringene deltagerne opplevde falmet bort to uker etter at prosjektet var over og de hadde returnert til sin gamle livsstil.

Daglig gange kan drastisk bedre komfort, helse, humør og stressnivået. På den andre siden kan en stillesittende livsstil reversere disse fordelene.

  1. Daglig gange kan forbedre fokus, hukommelse og motivasjon

Ved bruk av tredemølle til kontoret følte 87% seg mer energiske, 71% mer fokuserte og 66% mer produktive. Disse resultatene kan komme innen en uke av bruk av walkingpad. Aktiviteten walkingpad legger opp til kan bedre hjerneaktiviteten ved å øke forbindelsen mellom ulike deler av hjernen. Det kan igjen føre til høyere produktivitet og energinivå gjennom arbeidsdagen.

I tillegg kan jevnlig fysisk aktivitet føre til bedre konsentrasjonsevne, selv for de med lærevansker.

Daglig gange kan føre til økt kreativitet og bedre hukommelse. I en studie ble det funnet ut at eldre som gikk på en kontormølle minst tre dager i uka hadde 30% mindre risiko for å utvikle demens. Umiddelbart etter at brukerne var ferdig på kontormølla hadde de bedre korttidshukommelse og oppmerksomhet enn før bruk.

Det har blitt funnet ut at moderat bruk av Walkingpad kan føre til bedre søvn, økt styrke, høyere energinivåer og sunnere fysisk og mental helse. I tillegg har det blitt befestet at brukere av en kontormølla følte seg mer tilfredsstilt av hverdagslige aktiviteter, var mer interessert i sitt arbeid og mindre stresset enn de som arbeidet stillesittende.

Det å jobbe og være i fysisk aktivitet samtidig kan oppmuntre til mer hjerneaktivitet, som igjen kan føre til bedre fokus, produktivitet og mer energi. Bruken av mølla kan også bedre hukommelsen og minske risikoen for demens.

  1. Det å gi utslipp for energi kan redusere depresjon og angst og bedre den mentale helsen generelt

Gange og andre enkle aktiviteter kan minske mentale lidelser som depresjon og angst. De som benyttet seg av en tredemølle til kontoret opplevde at depresjonen ble redusert i løpet av en uke med bruk.

Det ble funnet ut at de som er fysisk aktive reduserer risikoen for å bli deprimert med 30%. Det å opprettholde slike rutiner vil kunne hjelpe med å komme seg igjen fra depresjon. Grunnen til at daglig gange er effektivt når det gjelder å behandle depresjon og andre mentale lidelser, er fordi aktiviteten tilrettelegger for produksjon av serotonin som er nevrotransmittere som kan bli aktivert når man tar antidepressiva. Det å være aktiv kan også normalisere sovemønsteret, som igjen kan føre til forebygging av mentale lidelser.

Bruk av Walkingpad kan redusere mentale lidelser som depresjon og angst ved å øke serotoninnivåene i kroppen. I tillegg tilrettelegger det for at kroppen kan slappe av mer, noe som er nødvendig for å oppnå en sunn mental helse.

 

  1. Regelmessig bruk av Walkingpad kan forlenge den forventede levealderen

En sittende livsstil kan i noen tilfeller føre til lavere forventet levealder. En økning i antall steg om dagen fra 1000 til 10000 kan redusere risikoen for tidlig død med 46%. Selv en liten økning til 3000 steg kan minske risikoen med 12%. I en studie ble en gruppe med pasienter med tykktarmskreft delt inn i to grupper. En gruppe som drev med moderat fysisk aktivitet og en som ikke gjorde noen form for fysisk aktivitet. De som var aktive hadde 31% mindre risiko for en tidlig død enn de som ikke var aktive.

Det ble gjort en studie for menn hvor det ble funnet ut at de med diagnostisert prostatakreft som økte nivået av fysisk aktivitet, reduserte sjansene for en tidlig død på grunn av deres diagnose.

I en annen studie gikk kvinner med brystkreft en time i uka på mølle med en fart på 3-4,5 km/t. Resultatene viste at de som deltok i prosjektet hadde 35-49% mindre risiko for å dø av brystkreften.

Ved å endre livsstilen fra en stillesittende til en aktiv en, kan man redusere sjansen for en tidlig død, selv om man allerede har en alvorlig sykdom som blant annet kreft.

Konklusjon

Det å ha en kontormølle og ta den i bruk på en daglig basis mens du utfører hverdagslige oppgaver kan bringe alle mulige fordeler. Fra å gå ned i vekt til å forebygge ulike typer av kreft. Ikke minst kan man oppleve bedre mental stabilitet og øke den forventede levealderen. For de som lever en veldig stillesittende livsstil, og føler hvilken påkjenning det er på kroppen, er Walkingpad virkelig verdt å vurdere.